Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Rutiner for mottak og åpning av post

Innhold:

1. Generelt

2. Mottak av post

3. Åpning og sortering av post

4. Sortering/stempling av post

5. Journalføring

6. Ekspedering/avskrivning/arkivering

1. Generelt:

Arkivlovens §1 formål er:

Føremålet med denne lova er å tryggje arkiv som har monaleg kulturelt eller forskningsmessig verde eller som inneheld rettsleg eller viktig forvaltningsmessig dokumentasjon, slik at desse kan verte tekne vare på og gjort tilgjengelege for ettertida”.

Bestemmelsene om behandling av post gjelder både for tradisjonell post, interne notater og dokumenter levert direkte til saksbehandler eller på møter.

Bestemmelsen omfatter også elektronisk post og telefaks, jfr. arkivforskriftens kap. III.

Formålet med postrutinene er å få en oversikt over kommunens fullstendige dokumentbehandling".

Nesna kommune er post/arkivtjenesten sentralisert med et felles arkiv og postmottak.

Avdelinger som er tilknyttet felles arkiv og postmottak er:

  • Ordfører og politisk ledelse
  • Hovedadministrasjon (rådmann), organisasjonssjef, IKT, Barnevern, NAV, Bygdeutvikler og Kulturkoordinator
  • Servicetorget
  • Intern støttetjeneste
  • Plan og utviklingsavdelingen
  • Helsetjenesten
  • Nesnaøyene oppvekstsenter
  • Nesna folkebibliotek (driftes av HINE)
  • Nesna skole
  • Nesna barnehage
  • Nesna musikk- og kulturskole
  • Nesna sykehjem
  • Hjemmetjenesten
  • Aktivt Liv

Kopieringsrommet i 1. etasje:

Posthyller for intern post

Postbokser for kommunale avdelinger, statlig og fylkeskommunale etater.

Postsorteringsrom for det kommunale postmottaket.

2. MOTTAK AV POST.

Når det er et eget postmottak i virksomheten er det arkivtjenesten som skal ha kontroll med åpning og sortering av post. Arkivtjenesten skal funger som en kontrollfunksjon mellom åpning og registrering av post slik at denne funksjonen ikke svekkes. Posten skal beskyttes ut fra spesielle hensyn, sikkerhetsgrunner og lovbestemt taushetsplikt.

Eksempler på slik post er gradert post, verdipost, anbud og post unntatt offentlighet.

Med postbehandling/postrutiner menes poståpning, sortering, stempling, registrering, klassering/koding (arkivkode) og fordeling samt postekspedering.

I postbehandlingen skiller vi mellom arkivverdig og arkivuverdig post.

Med arkivverdig post menes post som har dokumentasjonsverdi (sakspost).

Sakspost er dokumenter i saksbehandlingen og skal arkivbehandles, dvs. registreres og arkiveres, uansett hvilken form den er kommet i. Jfr. arkivforskriftens kap. III – C.

Med arkivuverdig post menes post som kun har informasjonsverdi i et begrenset tidsrom (informasjonspost). Denne posten ansees som arkivuverdig, og man trenger ikke å arkivbehandle, dvs. registrere og arkivere denne posten. Jfr. arkivforskriftens kap. III – C.

Postbehandlingen deles inn i tre hovedfaser:

· Post som kommer inn

· Post under saksbehandling

· Post som ekspederes ut

3. ÅPNING OG SORTERING AV POST:

Inngående post kommer til Nesna Administrasjonsbygg og fordeles av arkivtjenesten/Servicetorget til alle avdelinger og virksomhetsområder.

Frist for ferdig sortering er satt til kl. 12.30.

Utgående post må være postmottaket ihende senest kl. 12.45.

Utgående post må være ferdig frankert innen kl. 13.00.

  • Post som er pasientrelatert til Sykehjemmet, Hjemmetjenesten og helsetjenesten åpnes ikke og legges direkte i respektive posthyller.
  • Post til Barnevernstjenesten – åpnes ikke.
  • Post til alle virksomhetene og kommunens administrasjon åpnes.
  • Post som inneholder personopplysninger - legges tilbake i konvolutten, påføres dato og navn på den som åpner konvolutten - deretter oversendes rette avdeling. Slik post blir registrert i ulike fagsystem.
  • Post adressert til den politiske ledelsen skal åpnes og registreres. Jfr. arkivforskriftens §3-1 – pkt. 2.
  • Post til politiske utvalg skal også åpnes og registrere
  • Brev som er adressert slik at kommunens navn (Nesna kommune) står først - skal åpnes og journalføres.
  • Postmottaket åpner all post som ikke har personlig adressat: dvs. post der personnavnet er nevnt før kommunens/avdelingens navn, skal det leveres uåpnet til adressaten, med mindre organet har inngått avtale med adressaten at postmottaket kan åpne slik post. Jfr. arkivforskriftens §3-1 – pkt. 2.
  • Hvis det viser seg å være tjenestepost/saksdokument skal den straks leveres til journalføring.
  • Post som blir levert direkte til saksbehandlere skal leveres arkivtjenesten for journalføring.

Åpning/fordeling av posten rulleres blant Servicetorgets ansatte med hver sin uke.

Den arkivverdige posten blir da lagt til arkivtjenesten/Servicetoget som foretar journalføring og skanning.

Arkivtjenesten/Servicetorget journalfører post i tiden mellom kl. 12.30 og 14.30.

  • Verdipost og rekommandert post mottas postmottaket mot kvittering fra personale i Servicetorget. Verdipost kan også være sjekker, utbetalingskort etc. skal åpnes under nærvær av 2 personer. Jfr. arkivforskriftens §3-1 – pkt. 2.

· Telefaks: Telefaksdokumenter underlegges de samme rutiner selv om ikke orginalen ettersendes i posten.

Jfr. arkivforskriftens §§§2-6, 3-1 og 2, 3-8.

Telefaks som har betydning for en sak skal journalføres.

  • E-post: Organ som benytter e-post skal ha et eget sentralt e-postmottak. E-post til det sentrale mottaket skal åpnes av arkivansvarlige/Servicetorget.

E-post som er arkivverdig skal tas ut på papir og behandles som vanlig post. Undertegnet original må ettersendes før avsluttet saksbehandling.

Personopplysninger eller annen klausulert opplysninger skal ikke sendes som e-post.

Hvis en saksbehandler mottar e.post i saksbehandlers navn og egentlig tilhører en sak – skal den leveres til arkivet for journalføring.

Jfr. arkivforskriftens §§§2-6, 3-1 og 2, 3-8.

Nesna kommune har integrert e.post-modul i EDB Sak og Arkiv (Kontor 2000).

Nesna kommunes e.post-adresse er: postmottak@nesna.kommune.no

  • Vedlegg: brev som åpnes skal kontrolleres om det inneholder alle vedlegg som brevet viser.
  • Fakturaer – Skannes av Intern støtte og fordeles til anvisning.

  • Lønnsmeldinger og rutinemessig korrespondanse om regnskap, fanges opp av andre rutiner og registreres ikke.

Intern post er post som sendes mellom avdelingene skal registreres av arkivtjenesten. Dette gjelder de avdelingene som ikke er tilknyttet EDB Sak og Arkiv (Kontor 2000) og det felles postmottaket.

Post som er stemplet ”unntatt fra offentligheten” skal behandles etter Lov om offentlighet i forvaltningen.

Posten journalføres og anonymiseres.

4. JOURNALFØRING:

Før journalføring skal det foretas arkivbegrensing. Det vil si at all arkivuverdig post som ikke har dokumentasjonsverdi – ikke skal arkiveres eller journalføres.

”Unntakene” forteller oss hva som skal tas vare på.

Arkivforskriftens §3-19.

Slik post kan nevnes:

1. Trykksaker, mangfoldiggjort materiale og blanketter

Unntak:

- Publikasjoner/dokumenter som vedkommende institusjon selv utgir, eller som er nødvendig vedlegg til de enkelte saker. Tas vare på et eksemplar.

- Mangfoldiggjorte dokumenter der det er lite sannsynlig at originalen eller andre dublikater finnes.

2. Rundskriv/høringer

Settes i rundskrivpermer på den avdeling som fagansvaret eller på sentralarkivet, det samme gjelder for høringer.

Unntak:

- Rundskriv fra egen administrasjon. Utsteder oppbevarer et eksemplar og de nødvendige forarbeidene.

- Rundskriv som er nødvendige vedlegg til en sak og som krever behandling.

- Høringer som krever behandling/uttalelse – arkiveres.

3. Konsepter, manuskripter og kladdenotater

Unntak:

- Konsepter/notater som er forsynt med påtegning med betydning for sakens forståelse/sammenheng

- Manuskripter som er forsynt med notater og påtegninger som er vesentlig for sakens forståelse eller sammenheng.

4. Dublater og fotokopier

Unntak:

- Kopier av utgående brev som legges i saksmappen eller settes inn i kopiboka.

5. Dokumenter av øyeblikksbestemt interesse (invitasjoner, kurstilbud og reklame som ikke lenger er aktuelt)

Unntak:

- Hvis instituasjonen selv har utarbeidet dette.

- Reklame som inneholder informasjon av varer/tjenester som arkivskaper har kjøpt og/eller som har en viss kulturhistorisk verdi.

6. Møteinnkallelser og sakslister

Disse settes inn i egne ringpermer og avhendes ved årskiftet

Unntak:

- Hvis institusjonen selv er administrativt ansvarlig for utvalget det gjelder.

5. SORTERING/STEMPLING AV POST:

Jfr. arkivforskriftens §3-4.

Den arkivverdige posten stemples. Stemplet identifiserer dokumentet og knytter det til journalen. Stemplet skal inneholde opplysninger om organets navn (Nesna kommune), saksnummer, løpenummer, dokumentnummer, avdeling, saksbehandler, mottaksdato og arkivkode.

Det er dagens dato – i stemplet - som er juridisk avgjørende for når brevet kom inn til kommunen. Derfor må mottatt post som ikke journalføres når den kommer inn – merkes med mottakerdato.

Vårt poststempel (blå stempelsverte) ser slik ut:

(kommunevåpen) NESNA KOMMUNE

Løpenr. Seksjon: Saksbeh.

Dagens dato

År/Saksnr. Dok.nr.

Ark.kode P

Ark.kode S

Kassasjonsår Gradering

Stemplet er med blå farge slik at det skiller seg ut hva som er kopi eller original.

Før journalføring:

Arkivvedig post skal registreres – det gjelder både inngående/utgående brev, telefaks og e.post som er grunnlag for saksbehandling og dokumentasjon. Dette gjelder også for interne notater og meldinger som har betydning for en sak.

Jfr. arkivforskriftens §3-5.

Bilegging: Tidligere dokumenter i samme sak finnes fram og legges ved.

Det opprettes nye saker hvis det ikke finnes fra før.

Jfr. arkivforskriftens §2-7.

Arkivtjenesten/Servicetorget journalfører posten elektronisk i EDB Sak og Arkiv (Kontor 2000).

Posten journalføres og skannes direkte til saksbehandlerne.

Arkivtjenesten vet da hvilke saker saksbehandlerne har ansvaret for.

Dokumenter som inneholder opplysninger som skal unntas fra offentlighet, påføres ”unntatt offentlighet” og graderes i den elektroniske journalen.

Hastesaker kopieres til rette saksbehandler og orginaldokumentet leveres til journalføring.

Journalføring – manuell journal:

Ved manuell journalføring skal brevjournalen dekke både inn-/utgående brev.

Det skal brukes manuell journal for saker som er Unntatt fra offentlighet

(B-journal)

Barnevern-/NAV sosial-/sykehjem-/hjemmetjenesten-/helsetjenesten journalfører i sine fagsystem (pasient, klient, brukere).

Fordeling:

Når arkivverdig post er ferdig journalført fordeles saksdokumentene og arkivmappen til saksbehandlerne for de respektive saksområder.

6. EKSPEDERING/AVSKRIVNING/ARKIVERING.

Oppfølging av saksbehandlingen/utgående brev:

Ved registrering i elektronisk journal blir det automatisk satt svarfrist – 21. dager – for å besvare en henvendelse.

Utgående brev registreres på samme måte som inngående brev – skal tilhøre samme arkivsak.

Saksbehandler har ansvaret for at saksmappen følger svarbrevet/innstillingen/konseptet helt fram til ekspedering, samt event. vedlegg.

Hvis saksbehandler ikke har saksmappe – skal signerte utgående brev med event. vedlegg legges til arkivet.

Kopibok: Det tas et kopi til kopibok og til saksmappen av all utgående brev. Alle brev skal være signert og legges kronologisk i perm.

Alle avdelinger skal ha kopibok.

Arkivforskriftens §3-9.

Avskrivning/arkivlegging:

Arkivforskriftens §§2-13 og 3-8.

Når behandlingen er avsluttet og svarbrev er ekspedert, skal alle dokumenter avskrives. Det innkomne dokumentet som var bakgrunn for behandlingen, avskrives i journalen.

Inngående dokument som ikke krever svar, eller som er gitt muntlig svar på, skal avskrives i journalen når det er tatt en avgjørelse om dette.

Når et dokument får et foreløpig svar eller blir sendt til andre til uttalelse, skal det ikke endelig avskrives.

Avskrivning dokumenterer når og hvordan behandlingen av et inngående dokument er blitt avsluttet.

Arkivet kvalitetssikrer dokumentene før arkivering og registrering av utlån tas bort.

Avslutning av saker:

Når saken er ferdigbehandlet, avsluttes de i journalen.

· Det vises også til Arkivrutinene som er litt mer detaljerte og som stort sett er det samme som postrutinene.

· Arkivrutinene forteller oss hvordan og hvem som har ansvaret for at dokumentforvaltningen gjøres etter lover og regler.

Juni 2009

Laster...